Den gyllene regeln.

Behandla andra som du vill bli behandlad själv.

Ibland undrar jag bara hur svårt det kan vara att vara snäll mot en annan människa. Hålla munnen stängd om någon är annorlunda, inte skratta om någon gör något fel, inte prata bakom någons rygg om man gjort något misstag.
Jag förstår att det finns människor som växer upp i ett rent helvete, med ett rent helvete, och den ilskan är det lätt att ta ut på andra. Men man kan inte låta en dålig barndom och uppväxt gå ut över en helt oskyldig människa. Världen är så orättvis. Flera år av en människas liv och flera års självförtroende kan bli helt förstört bara för att någon väljer ut, antagligen helt slumpvist, att den här människan ska vi mobba tills han/hon inte har något självförtroende kvar, tills vi känner att vi står över den här människan och personen är så knäckt att den börjar själv tycka att man förtjänar alla hemskheter som man blir utsatt för.

Jag är själv en väldigt snäll människa och jag skulle aldrig i min vildaste fantasi kunna säga något elakt till någon (med flit) som jag vet sårar. Jag vågar ju knappt säga emot eller säga ifrån när jag egentligen borde. Därför förstår jag mig inte på den här typen av människor. Jag förstår inte hur de kan välja ut de allra finaste själar och vilja förstöra dem, trampa på dem och kasta dem i papperskorgen. Hur kan man må då på slutet på dagen? Hur kan ni sova om nätterna? Jag skulle ha mardrömmar resten utav mitt liv om jag vore er!

Mobbning är inte aktuellt i allas liv, men det betyder inte att det inte finns. Sverige som är ett så himla bra och utvecklat land får ta och skärpa sig, det här är inte okej. Jag har flera nära och kära som har varit utsatta för mobbning i skolan och det jag fått höra har gett mig mardrömmar och magont. Jag kan inte ens tänka mig hur de själva har känt det i alla år. Som jag skrivit tidigare så har jag en bror som är homosexuell och har blivit mobbad för det. Jag kan inte tänka mig en värld utan vänner, en värld där alla sviker, en värld där du inte har någon väns axel att gråta emot när allt skiter sig.

Så snälla var aldrig elak mot någon. Säg aldrig att någon är ful. Säg aldrig att någon är annorlunda. Säg aldrig att någon är bög. Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Behandla alla med respekt och om du skulle råka trampa någon på tårna så ber du om ursäkt. Jag lovar att det sättet kommer fungera mycket bättre än att trampa och stampa på andra för att du själv känner dig liten.

Kom också ihåg att det finns jättebra sidor som du kan gå in på om du själv känner dig utsatt, BRIS kan man alltid ringa till och du får du prata med utbildad personal. Sen får ni aldrig tvivla på er själva, prata med en vuxen, vem som helst och be om hjälp! Ingen och då menar jag ingen människa ska någonsin behöva bli behandlad på det här sättet.

Ni får ursäkta mitt lilla utbrott här, jag behövde skriva av mig lite. Jag har gråtit som en gris nu i eftermiddagen då jag pratat av mig till mamma om saker jag nyligen fått reda på. Saker som inte borde existerat.

Kom ihåg nu, behandla andra som du vill bli behandlad själv.
Let's make the world a happier place!



Kommentarer
Postat av: Petra

Emma du är bäst! <3

2012-06-26 @ 13:14:50
URL: http://fogelholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback