Något ganska tänkvärt.

Något som var ett hett samtalsämne igår var pengar. Utan pengar kommer vi ingenstans här i världen och det lär vi oss ända från födseln. Vi går i skolan för att lära oss allt om världen, för att kunna få ett jobb, för att kunna tjäna pengar för utan pengar är du inget värd för samhället. Nu menar jag inte att man inte ska behöva jobba för självklart ska man ha ett jobb, men besattheten av att tjäna pengar har gått till överdrift. Utan pengar överlever du inte..

Sen blir jag så arg på alla mångmiljonärer/miljardärer som sitter på mer pengar än vad de någonsin kommer kunna göra av med. Det kan fan inte vara kul! Vad kan man då ha för drömmar? Man kan köpa eller muta sig till vad som helt.. Hur vet man att ens vänner är kompisar med mig eller med mina pengar?
Om jag hade haft så mycket pengar så skulle jag lätt skänkt till forskning, byggt skolor, barnhem, fixat rent vatten till byar i Afrika och ja sådana saker.

Med pengar har du sån otoligt chans att påverka och göra världen till en bättre plats.
Jag önskar att jag hade haft så mycket pengar, inte av själviskt syfte utan för jag vill hjälpa andra. Men nu har jag inte det och kommer troligtvis aldrig få det heller.. Så jag gör det jag kan istället.
Jag får folk att skratta. Det bästa jag vet är att göra något knäppt så att en annan människa skrattar eller blir glad. Jag jobbar inom barnomsorgen och försöker hjälpa de vilsa barnen som kanske har ett helvete hemma. Förskolan kanske är deras enda trygga miljö och då vill jag vara där!

Har ni varit med om barn som inte går att kontrollera så man till sist får bli förbannad om och om igen. Men istället för att barnet ska bli sur på mig för att jag blir arg så kryper han/hon upp i knät och tittar mig rakt i ögonen med sina oskyldiga och förvirrade ögon och säger "jag tycker om dig Emma".
vet man att man har gjort något för världen.

De flesta av er tycker säkert det här låter skitdumt och läser inte ens men många av er förstår nog precis som jag att det är i den här låga åldern vi sätter grunderna för barnets framtida förutsättningarn här i livet. Man kan inte växa upp och bli en vacker stadig ros med en massa ogräs omkring sig. Utan då blir man en taggig ros som vissnar efter bara någon dag. Nä rosen behöver någon som rensar bort ogräset och bryter loss taggarna. En räddande ängel i vardagen, något som är tryggt i det här barnets liv. Det här barnet som kanske har ett helvete hemma med föräldrar som inte bryr sig, föräldrar som är alkoholister, föräldrar som knarkar eller föräldrar som misshandlar.

Jag kanske inte kan hjälpa alla men jag kan i alla fall hjälpa någon.


Kommentarer
Postat av: Petra

<3

2010-12-29 @ 15:41:18
URL: http://fogelholm.blogg.se/
Postat av: Lina

Mycket bra skrivet Emma! <3

2010-12-29 @ 21:01:17
URL: http://liinahaallberg.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du är mycket klok och ödmjuk min dotter och jag är väldigt stolt över den person du har utvecklats till<3<3<3 Mum <3

2010-12-30 @ 15:56:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback